The COMPLETE SEO Checklist for 2022

Jak pozycjonować strony? Rady SEO

Dzięki kontrolnej liście zadań SEO możemy uporządkować wszystkie działania, a jej efektywność będzie zależała od odpowiednio skonstruowanych kroków.

Nie musisz być influencerem lub posiadać dużego zespołu, aby zrealizować wszystkie punkty z listy. Ważne jednak, abyś wykonał je w 100%. Podzielimy zatem zadania na mniejsze sekcje, aby sprecyzować poszczególne kroki i wyjaśnić sens ich realizacji.

Setup checklist

Plugin SEO

Na początek wykorzystamy dostępne i darmowe zasoby sieci, które są nieocenioną pomocą w pozycjonowaniu stron. Zainstaluj narzędzie (plugin SEO), które obejmuje szeroki zakres podstawowych zadań optymalizacji SEO (rekomendowany: Rank Math). Dzięki temu bez problemu stworzysz meta tytuły, opisy i schema markup (znacznik schematu). Pomoże Ci także w stworzeniu mapy strony, która jest następnym podpunktem Twojej listy kontrolnej.

Mapa strony

Mapa strony jest spisem treści Twojej witryny. Bez niej algorytmy Google posługują się wyłącznie swoimi metodami sprawdzania zawartości strony. Dlaczego więc nie ułatwić im tego zadania?

Upewnij się, że posiadasz mapę strony, wpisując adres domeny i dopisując sitemap.xml, np. mstudio.net.pl/sitemap.xml.

Plik robots

Kolejnym zadaniem jest stworzenie pliku robots.txt, który powie algorytmom Google, na jakie podstrony mają trafić, a na które nie. Najczęściej blokujemy dostęp do plików instalacyjnych, systemu zarządzania treścią CMS (/admin) czy regulaminu.

Upewnij się, czy w pliku robot.txt znajduje się zapis: Disallow: /dana-podstrona/

Plik znajdziesz, wpisując adres domeny i dopisując /robots.txt np. semlife.pl/robots.txt

Google Search Console

Dodaj do swojej strony narzędzie Google Search Console. To darmowe narzędzie, gdzie znajdują się bardzo przydatne statystyki i zagadnienia dotyczące Twojej strony np.:

  • błędy w witrynie,
  • problemy z indeksacją,
  • problemy z szybkością strony,
  • ilość wyświetleń i kliknięć strony czy średnia pozycja fraz kluczowych.

Więcej o instalacji, działaniu i możliwościach GSC pisaliśmy w naszym poradniku: Google Search Console.

Google Analytics

Kolejnym przydatnym narzędziem jest Google Analitycs, które umożliwia śledzenie ruchu na stronie. Instalacja jest opisana szczegółowo na stronie analytics.google.com. Analizując dane z GA, możesz zweryfikować, czy Twoje działania prowadzą do zdobywania topowych pozycji w wyszukiwarce. 

Typowanie fraz kluczowych

Przed tworzeniem treści na stronę, musisz skrupulatnie przeanalizować, o czym należy pisać. Kluczem do typowania fraz kluczowych nie jest zgadywanka. Warto sprawdzić hasła o niskiej konkurencji, które rzeczywiście możesz na ten moment uzyskać. Istnieje na to kilka darmowych sposobów:

  • Skorzystaj z narzędzia Answer The Public (answerthepublic.com). Wpisz główny temat Twojej strony w pole wyszukiwania, a otrzymasz szczegółową listę pytań, które zadają użytkownicy i są związane bezpośrednio z Twoją branżą. Możesz je eksportować i śmiało wykorzystywać w pisaniu wartościowych artykułów, opisów produktów, kategorii czy usług.
  • Podpowiedzi Google w polu wyszukiwania. Wpisując hasło w pole wyszukiwania, pod spodem pojawiają się sugestie dotyczące popularnych rozszerzeń frazy. Zastosuj je w swoich treściach, by zaistnieć w wynikach wyszukiwania.
  • Wpisz swój temat w wyszukiwarkę, a w wynikach najprawdopodobniej pojawi się sekcja z pytaniami. Możesz także wykorzystać narzędzie SEO Minion, która automatyczne eksportuje setki pytań do pliku Excel. Kolejnym sposobem na wytypowanie często wyszukiwanych haseł, jest sprawdzenie podpowiedzi Google na samym dole wyników w sekcji Podobne wyszukiwania.

Pozycjonowanie jest proste!

Skorzystaj z darmowych konsultacji i płatnych szkoleń SEO!

Pozycjonowanie jest proste

Tworzenie treści

Mocny akapit wprowadzający do artykułu

Jeżeli użytkownik po wejściu na Twoją stronę nie cofa się do wyników wyszukiwania, jest to sygnałem dla algorytmów Google, że Twoja treść jest dobra. Dlatego zaangażuj czytelnika już od samego początku, wykaż się wiedzą i unikaj rozdrabniania się na nieistotne sprawy. Jeżeli użytkownik poszukuje dobrych rad z zakresu SEO, nie piszmy o tym, jak pozycjonowanie jest wspaniałe, tylko po prostu dajmy mu dobre rady!

Wyczerpanie tematu

Jeżeli podejmujesz się jakiegoś tematu, odpowiedz na wszystkie pytania, jakie użytkownik może zadać w tym zakresie. Wpisy blogowe są tego najepszym przykładem. Zobacz jak prowadzić firmowego bloga. A jeśli uważasz, że temat jest zbyt obszerny, podziel go rozsądnie na więcej artykułów. Sugeruj się także treścią, która znajduje się na pierwszych stronach wyszukiwania pod daną frazą. 

Multimedia

Suchy tekst nie jest angażujący, dlatego Twoja podstrona powinna być opatrzona zarówno treścią, jak i ciekawymi grafikami, tabelami czy video. Multimedia te muszą być oczywiście zgodne z tematyką artykułu, wartościową dla odbiorców.

Linki do źródeł

Linki do autorytatywnych zasobów na dany temat jeszcze bardziej wzbogacają treści, dlatego dobrze jest podać, z jakiego źródła pochodzą Twoje dane. Dzięki temu jesteś wiarygodny zarówno w oczach użytkowników, jak i Google.

Krótkie akapity

Dla czytelników wielka ściana tekstu jest odstraszająca, w związku z czym warto tworzyć krótkie, kilkuzdaniowe akapity. Pomiędzy blokami treści warto umieszczać wyżej wspomniane multimedia.

Przejrzystość merytoryczna

Twoja treść powinna być czytelna dla szerokiej grupy odbiorców. Zbyt trudne pojęcia i wysublimowane formy wypowiedzi mogą być niezrozumiałe dla większości czytelników.

Optymalizacja fraz kluczowych

Aby treści na Twojej stronie były widocznie w SERP (wyniki wyszukiwania), muszą być zoptymalizowane pod wyszukiwarkę.

Fraza kluczowa w pierwszym akapicie

Upewnij się, że podstrona posiada dedykowaną frazę kluczową w pierwszych stu słowach treści. Przejrzyj wyniki wyszukiwania z pierwszej dziesiątki, a zobaczysz, że każda strona stosuje się do tej zasady.

Tytuł strony

Nie zapomnij o wpisaniu frazy kluczowej w tytule strony. Wyświetla się on zarówno w wynikach wyszukiwania jako klikalny tekst, jak i w górnej belce Twojej strony. 

Ważne jest, abyś wprowadził frazę na początku tytułu.

Optymalizacja adresów URL

Adres podstrony nie pozostaje bez znaczenia. Zasady są proste: stwórz krótki URL składający się z maksymalnie 3 słów i nie zapomnij umieścić tam frazy kluczowej.

Fraza kluczowa w nagłówkach

Nagłówki dzielą treść na poszczególne sekcje (tak jak widzisz to w naszym artykule), co ułatwia nawigację do strony i jest dobrym sposobem na przemycenie słów kluczowych do treści.

Główny temat Twojego artykułu powinien być umieszczony w nagłówku H1 na samej górze strony. Nagłówek ten powinien występować tylko raz w danej sekcji na podstronie.

Podkategoriami są nagłówki H2, a ich podkategoriami nagłówki H3 i tak dalej.

Powiązane słowa

Przesycenie treści frazami kluczowymi obniża atrakcyjność tekstu, a jak już wiemy, powinien być on jak najbardziej czytelny dla użytkowników. Wprowadzaj także do artykułu powiązane słowa. Poszukując artykułu o radach SEO, używamy takich słów jak: optymalizacja, pozycjonowanie, wyniki wyszukiwania, Google czy frazy kluczowe.

Możesz wykorzystać darmowe narzędzie LSI Keyword Generator, aby znaleźć listę powiązanych słów.

Linkowanie wewnętrzne

Linki wewnętrzne prowadzą do innych podstron w obrębie Twojej strony. Są trzy zasady, do których należy się stosować przy odpowiednim połączeniu dwóch podstron razem:

  1. Linkuj tylko do podstron powiązanych ze sobą tematyczne. Nie będziemy linkować z podstrony o radach SEO do poradnika na temat Google Ads.
  2. Linkuj do tych podstron, które chcesz wzmocnić. Nie przekazuj mocy artykułu do nieistotnych miejsc.
  3. Linkuj więcej do podstron, które chcesz wzmocnić. Strona filarowa, która mówiąc kolokwialnie, ma zarabiać, powinna otrzymywać więcej linków wewnętrznych niż inne

Ważną kwestią jest również niezostawianie “pustych stron”. Każda powinna mieć przynajmniej jeden link prowadzący dalej. Jeżeli go zabraknie, algorytm Google nie może iść dalej i opuszcza stronę. Google tego nie lubi. Możesz w prosty sposób sprawdzić, czy znajdują się takie miejsca w Twojej witrynie. Umożliwia to darmowa wersja programu Screaming Frog.

Link building

Link building, czyli budowanie sieci linków przychodzących z innych witryn do Twojej strony. Jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google! Strony, które mają więcej linków przychodzących z wartościowych źródeł, znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Przedstawiamy 3 fundamentalne zasady strategii link buildingu.

Artykuły gościnne

Możesz zaoferować napisanie treści powiązanej z Twoją branżą dla innej witryny i umieścić w niej link do Twojej strony. 

Ciekawym sposobem jest napisanie do właściciela witryny, oferując mu zaktualizowanie starej treści w zamian za link. Można poprzeć to wieloma faktami, w zależności od branży, np. tym, że informacje są już nieaktualne lub zgodne z rzeczywistością.

Techniczne aspekty SEO

Techniczne SEO to wszystkie aspekty, które dotyczą dostępu Google do Twojej strony. I jeżeli ułatwisz to algorytmom, one uwzględnią Twoje starania w rankingu.

Ten dział poświęcimy 3 najważniejszym zagadnieniom, których nie można pominąć w pozcyjonowaniu strony www.

Szybkość strony

Google pragnie, żeby użytkownicy witryn byli zadowoleni. Oznacza to między innymi szybkie ładowanie się podstron. Szybkość działania Twojej strony możesz sprawdzić, wpisując URL tutaj: https://pagespeed.web.dev/  lub Pingdom Website Speed Test . Celem jest uzyskanie mniej niż dwóch sekund na załadowanie podstrony.

Jak poprawić szybkość strony?

  • Zadbaj o dobrą usługę hostingową,
  • Uzyskaj sieć dostarczania treści, znaną również jako CDN - najpopularniejszą z nich jest darmowa wersja Cloudflare.
  • Dostosuj wielkość obrazów - jeśli wykorzystujesz jakość HD na swojej stronie, zmniejsz obrazy, zanim je wgrasz, aby użytkownicy nie wczytywali gigantycznych plików za każdym razem, gdy odwiedzają Twoją stronę.

Wyświetlanie na urządzeniach mobilnych

Poza zapewnieniem użytkownikom odpowiedniej szybkości niebagatelnym warunkiem jest także umożliwienie wyświetlania strony na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony, tablety czy laptopy. 

Wykorzystaj Mobile-Friendly Test od Google, aby zweryfikować swoją witrynę w zakresie responsywności. Możesz też po prostu wpisać adres domeny w przeglądarce na swojej komórce i sprawdzić, jak prezentuje się witryna. Zwróć uwagę na:

  • obrazy wychodzące poza krawędź ekranu,
  • czcionki o dziwnych rozmiarach,
  • za szeroką stronę, którą trzeba przewijać na bok.

Problemy z indeksowaniem

Upewnij się, że pozycjonowane strony są dostępne dla Google. Jeżeli stworzony przez Ciebie content nie został znaleziony przez algorytmy, to wszystko na marne.

Wykorzystaj Google Search Console (który wg listy jest już podpięty do Twojej strony). Wchodząc w raport “Stan”, zdobędziesz informacje o problemach z indeksowaniem witryny.

Advanced Checklist - Zaawansowanie działania SEO

Aktualizacja treści

Pamiętaj o okresowym sprawdzaniu swoich tekstów i ich aktualizacji, szczególnie kiedy ich zawartość przestaje być zgodna z obecnym stanem rzeczy.

Wiek contentu nie pozostaje bez znaczenia. Z czasem Twoje treści spadną z topowych miejsc wyników wyszukiwania. Nie ma się jednak czym martwić; aktualizacja artykułów jest zdecydowanie łatwiejsza niż napisanie ich od podstaw. 

Zmiana nieodpowiednich treści

Niektóre teksty po prostu nigdy nie będą dobrze działać, a w takiej sytuacji należy je całkowicie usunąć z witryny. W Centrum wyszukiwarki Google można znaleźć informację, która mówi, że „…usunięcie nieprzydatnych treści może pomóc w rankingu innych treści”.

O jakich podstronach mowa?

  • na której nie odnotowano ruchu lub jest on minimalny,
  • bez linków,
  • o niskim standardzie w porównaniu z innymi treściami.

Optymalizacja pod kątem CTR

CTR (click trought rate) to stosunek kliknięć do ilości wyświetleń danej podstrony. Jednym ze sposobów, aby zwiększyć ruch na stronie, jest upewnienie się, że w wynikach wyszukiwania Twoja podstrona prezentuje się atrakcyjnie i zachęca użytkowników do kliknięcia. Popraw zatem tytuły i opisy, wyświetlające się w SERP.

Szukasz skutecznej agencji SEO?

Skontaktuj się z SEMstudio, a wyślemy Ci naszą ofertę!

 

© Search Engine Marketing 2022